NL | EN

Toekomstbestendige sluisdeuren voor sluis Helmond

Civiele waterwerken

Vervanging sluisdeuren sluis Helmond

Toekomstbestendige sluisdeuren Helmond
De sluis in Helmond was toe aan vernieuwing. In opdracht van Van den Biggelaar Grond- en Waterbouw B.V. hebben we 6 nieuwe stalen sluisdeuren van 12 meter hoog en 35 ton p/st ontworpen en gerealiseerd. 4 voor plaatsing in de sluis en 2 reservedeuren.

Ontwerp met focus op duurzaamheid en sterkte
Tijdens de ontwerp- en tenderfase hebben wij meegedacht aan een constructief geoptimaliseerd ontwerp ten aanzien van vermoeiing. In plaats van de deuren zwaarder en dikker uit te voeren, kozen wij voor een slanker en efficiënter ontwerp. Door materiaal strategisch weg te nemen en de constructie flexibel te maken, beperken we de invloed van materiaalmoeheid. Dit resulteert in een lichter, maar duurzamer ontwerp dat beter presteert onder wisselende belastingen.

Driehoeks-samenwerking: ontwerp, engineering en berekeningen
Bij dit project werkten wij nauw samen met onze opdrachtgever en onze partners PT Structural Design en Analysis B.V. en Vroegh-edc B.V. In deze driehoeks-samenwerking namen wij de rol van Technisch Management op ons. PT Structural verzorgde de uitvoerige berekeningen, met behulp van geavanceerde FEM-analyses zijn krachten, spanningen en vermoeiing nauwkeurig bepaald. Deze solide technische onderbouwing vormde de basis voor een innovatief en goed doordacht ontwerp, waarmee wij samen met de opdrachtgever de tender wisten te winnen. PT Structural en Vroegh-edc hebben samen het ontwerp uitgewerkt in DO en UO en Vroegh-edc heeft tevens gedetailleerde werktekeningen verzorgd. Hierbij werd in nauwe afstemming met de werkplaats gekeken naar de optimale volgorde van lassen en bewerkingen, voor een soepel bouwproces.

Fabricage in eigen beheer
Het volledige productieproces hebben wij in eigen beheer uitgevoerd: van zagen, frezen, snijden van het staal tot samenstellen en lassen. Om de deuren tijdens de bouw te kunnen draaien, is op ons terrein een tijdelijke kraaninstallatie geplaatst. Vervolgens zijn de deuren met onze eigen vrachtwagen onder speciaal transport begeleiding naar de kade vervoerd en van daaruit over het water naar het conserveerbedrijf getransporteerd.

Plaatsing in Helmond
Tijdens de stremming van het sluizencomplex zijn de nieuwe deuren door Van den Biggelaar in samenwerking met onze montagemedewerkers, zorgvuldig geplaatst.
Het resultaat is een toekomstbestendige sluis met moderne, onderhoudsarme stalen deuren die voldoen aan de hoge eisen van deze tijd op het gebied van sterkte, duurzaamheid en betrouwbaarheid.

Projectpartners:
• Van den Biggelaar Grond- en Waterbouw B.V.
• PT Structural Design en Analysis B.V.
• Vroegh-edc B.V.

Over dit mooie project zijn artikelen verschenen :
https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2025/09/het-maken-van-12-m-hoge-sluisdeuren-bij-sluis-helmond-dat-is-serieus-puzzelwerk

en

https://www.waterbouwers.nl/nieuws/samen-sterk-voor-nieuwe-sluisdeuren-in-helmond

Project details

Opdrachtgever
Van den Biggelaar Grond- en Waterbouw B.V.
Locatie
Sluiscomplex Helmond
Object
Vervanging van stalen sluisdeuren
Onze inzet
  • Ontwerp van een lichtere, constructief geoptimaliseerde sluisdeur
  • Technisch Management
  • Coördinatie van tekenwerk en sterkteberekeningen via gespecialiseerde partners
  • Fabricage van 6 stalen sluisdeuren in eigen beheer
  • Transport van de deuren af fabriek naar conserveerbedrijf met onze eigen vrachtwagen
  • Transport van conserveerbedrijf naar bestemmings-locatie per schip via gespecialiseerde partner.
  • Coördinatie van demontage oude deuren en montage nieuwe deuren op locatie
  • Executieklasse 4, ROK 2.0 norm